Begränsningen gör mästaren – tulpanreaproblem

Jag kunde inte motstå erbjudandet att köpa 3 förpackningar prima tulpanlökar till priset av 2. Jag hade faktiskt bestämt mig att inte köpa tulpanlökar i år, eftersom hela min minimala trädgård är en veritabel tulpandjungel på våren, så jag vet inte exakt var jag kan klämma in fler. Men köpt är köpt och jag lyckades få ner nästan två påsar lökar i en rabatt som är ganska tom,  utan att förstöra alltför många lökar som redan var i jorden. Men sedan var det stopp. Jag vågade inte gräva mer, någonstans,  och jag hade bestämt mig för att inte sätta lökar på min odllingslott. Då fick jag syn på metallkrukan ovan och kom på den perfekta lösningen! Jag sätter lökarna där och gräver ner krukan i jorden, så att lökarna inte fryser. När det hela så tinar i vår gräver jag upp krukan och får en mobil tulpanplantering! Perfekt!  Det kommer bli så fint.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i lökväxter, vårlök, vårsådd. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Begränsningen gör mästaren – tulpanreaproblem

  1. Doris skriver:

    Skulle de inte klara sig om du INTE grävde ner den? Jag trodde man kunde sätta ner lökar i kruka…

  2. blomjonas skriver:

    Jag är lite rädd för att det skulle bli för kallt för lökarna om frukan står ute, därför ville jag gräva ner kruka, men jag kanske har fel? Har du testat? /Jonas

  3. Doris skriver:

    Nä, jag har inte testat, men jag tänkte. Nu blir jag tveksam. Jag kanske provar och meddelar i vår hur det gick.

  4. blomjonas skriver:

    Spännande, funderar på att köpa lökar billigt och testa i en kruka som får stå framme. Snön skyddar ju också!

Kommentera

