Superbroccoli och odlingstips!

Den här lilla krabaten hämtade jag in från odlingarna igår. Ett superexemplar av min broccoli ‘Arcadia’ som sorten heter. ‘Arcadia’ ger alltid väldigt stora knippen, alltid breda och täta. Men den är här nog något av ett rekord. Den väger nära 750 gram och kronan mäter 23 centimeter som mest från sida till sida. Och den smakar underbart, liksom all egenodlad broccoli. Jag brukar lyckas med broccoli, men så här stor har jag aldrig fått. Alla broccolisorter ger inte så stora huvuden heller (det är ju egentligen en massa blomknoppar). Jag har fått varierande storlek på mina ‘Arcadia’ också, fast de stått i samma land, jag antar att det har med gödsling att göra. Alla kålväxter är väldigt näringskrävande. Man ska grunda med välgödslad jord, gärna odla där man haft ärtväxter som ger kväve till jorden året innan. Och har kålen bara överlevt den första sköra tiden så sköter de sig själva. Man ska se till att täcka dem med täckväv i början också så att den onda kålfjärilens larver inte äter upp den. Och man ska ta i de små rangliga plantorna försiktigt, försiktigt när man sätter dem i jorden, de bryts så lätt av. (Om man har försått hemma, vilket jag brukar). Men så, efter någon eller några veckor, har de plötsligt vuxit till sig och då kan man i princip ignorera dem och vänta på skörden. De tål kyla också. Det enda som möjligtvis är negativt med all kål är att den är utrymmeskrävande. Jag satte mina kålplantor något för tätt i år, det kan vara därför endel inte blev så lyckade.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i kålväxter, odling, odlingslott. Bokmärk permalänken.

Kommentera

