Dörrar

Jag älskar dörrar. Dörrar leder in i något nytt, något oväntat och spännade. Valv och portar kan leda in i nya magiska världar,  ett universum där de fysiska lagarna satts ur spel, där man får omänskliga förmågor. Så kan det vara. Dörrar säger något om tiden de är från, de säger kanske något om ägaren till huset.  I en trädgård kan man placera en dörr, ett valv, en grind någonstans enbart för att skapa spänning och nyfikenhet.  Det är svårt att låta bli att gå in i dem, svårt att inte vilja se vad som är innanför. Det sägs också för att en trädgård ska bli intressant bör den bvara hemlighetsfull, man ska inte få överblick över den genast, man ska kunna fantisera om vad som finnns bakom häcken, bakom trädet, bortom den slingrande gången. Här är några dörrar jag fångade under min resa i England i augusti 2010.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

