Trädgårdsinspiration och tips

Jag får alltid inspiration, idéer och tips när jag ser andra trädgårdar. Jag ser hur man kan kombinera växter, hur man kan lägga stenar, hur man ska sköta växterna och jag tänkte dela med mig av några saker jag sett. Den här rabatten  såg jag vid entrén på Botaniska trädgården i Göteborg. Det blandningen av växter som jag tycker att man kan ta efter.  Här i den här superromantiska rabatten är det uppenbart tre färger eller färgskalor  man har satsat på.

Rabatten är som synes en klassiskt uppbyggd tårt- eller tapetrabatt, med höga växter längre bak. Det är svårt att peka på vad det är som gör rabatten snygg, jag tror att det är att den är målad med stora penseldrag, varje sort syns mycket tydligt och får ta plats. Ett annat tips är att blanda oväntade sorter.

Här en brandgul sömntuta i kombination med en chokladfärgade rosenskära, cosmo. Jag såg dem på den välkända visningsträdgården Merriments i East Sussex i Stora Britannien, som anses vara en av Europas vackraste visningsträdgårdar. Och visst var den fin, men den var just en visningsträdgård, den saknade själ i mina ögon. Jag saknade en person bakom skapelserna. Jag tror att det som gör trädgårdar och parker intressanta och sevärda är att det finns en person med en idé och vision om hur trädgården ska gestalta sig bakom.  Nåja. Den här underbara stenläggningen såg jag på engelska Sissinghurst i Kent, i Vita Sackville-Wests trädgård.  Vacker stenläggning gör så otroligt mycket för intrycket i en park eller trädgård, och det behöver inte alls vara avancerat. Själv har jag bara  lyft bort några av mina 70-talscementplattor på min lilla terass och fyllt dels med växter dels med vanliga runda stenar. Det lättar upp och blir roligare att titta på.  Och som synes på bilden bredvid här är det inte några extremt komplicerade idéer som ska förverkligas. Tipsa gärna om idéer, fler kommer!

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i odling, trädgård. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Trädgårdsinspiration och tips

  1. Pelletsmaskinen skriver:

    Det är nästan lite sorgligt att se allt det här fina nu när vi är på väg in i hösten. Jag vet att det är fel tänkt, men ändå.

    Såg en fin bild på kombinationen runda vita småstenar (ca tre cm i diameter) och sådana mörka stenplattor du har på bilden. Fin kombination värd att experimentera med. Ger ett sofistikerat asiatiskt intryck. /P

Kommentera

