Inte perfekt är perfekt.

Det finns några saker i Great Dixter, som jag tycker visar filosofin bakom trädgården. Den siste ur ursprungsfamiljen, Christopher Lloyd, menade att trädgården skulle få leva lite sitt eget liv, inom tydliga ramar. Frön som självsår sig är okej, till exempel. Och filosofin i Arts and crafts -rörelsens anda tycks smitta av sig. I ett hörn i grönsaksträdgården såg

det ut såhär. En vanlig simpel drickaback stod bredvid en hemmasnickrad pall. Det här är alltså i en av Englands mest kända och förnämsta trådgårdar, nota bene. Och ”växthuset” var inte bättre. Där stod en massa skräp. Men är det fult? Nej, jag tycker inte det. Det är saker som faktiskt används, och då måste de ju såklart stå nära användningområdet.

Se ogräset bredvid och i gången. Dessa förhatliga oväxter, på fel plats. Men vackra, antagligen för att hela trädgården genomsyras av samma tillåtande filosofi. Och se på denna skräphög. Se hur man kan göra den vacker på ett så enkelt sätt, bara plantera

pumpa på den, så vips är den förvandlad till en skönhet. (detta är något jag ska föreslå att vi gör på vår skräphög på odlingslotterna nästa år!) Och gången, se den igen… knappast perfekt. Nej, underbar. Och till sist, i detta imperfekta paradis, se gräset som klämt sig in i

i hängrännan på huset. När man ser den, där och då, är livet på ett sätt fulländat. Man ser att man kan spränga gränser, man kan tänka annorlunda, nytt, okonventionellt, personligt.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i engelska rabatter, Engelska trädgårdar, Great Dixter, parker, trädgård. Bokmärk permalänken.

Kommentera

