Drömma sig bort i sagoträdgård

När jag var i Great Dixter i södra England tyckte jag verkligen att det var en vacker trädgård. Jag ansträngde mig för att hitta trädgårdens själ, dra ut känna själva essensen och jag ville inom mig själv formulera en sammanfattande känsla av trädgården. Då var den vacker, nu ser den ut att vara ur en sagobok. Magiska byggnader, magiska blonmmor, magiska detaljer. Se bara på det här valvet som leder in till den Nedsänkta tädgården.  Så enkelt, så spännande. Man vill gå in och leta, något.Eller se på de här skorstenarna. Man kan tro att man bara undantagsvis ser såna på husen i södra England, men faktum är att de är vanliga. De är utfomade som de för att vrida sig med vinden, så att glödande aska inte riskerar attt dras ner i huset igen. Jag funderar på vad som händer runt elden, nu, eller på 1500-talet. Tiden suddas ut.

Eller se den här byggnaden som fanns utanför trädgården, vilket underbart virkesupplag!

Och här igen, som tagen ur en sagobok, Sunken Garden, den nedsänkta trädgården. Närsomhelst kan Lady Marion kliva fram bland rabatterna och Robin Hood svinga sig över muren in i  paradiset. En kort stund hade jag lyckan att vara helt ensam i detta nedsänkta paradis. Det mest besynnerliga var att jag glömde att jag var ensam. Jag satte mig på den överväxta bänken och bara tittade, kände, tänkte. Allt var stilla.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i engelska rabatter, Engelska trädgårdar, Great Dixter, parker, trädgård. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Drömma sig bort i sagoträdgård

  1. Pelletsmaskinen skriver:

    Jag brukar gilla det lite strama, men det här var om möjligt ännu finare än Sissinghurst. En hobbithåla på det och det är bara att flytta in! /P

  2. blomjonas skriver:

    Jag vet! Perfekt imperfektion! Just blandningen är underbar. Ska visa en bild som exempel!

Kommentera

