Great Dixter – sjukt romantisk

Det 550 år gamla huset...

Efter Sissinghurst besökte jag trädgården Great Dixter i East Sussex. Bilden nedanför, på bänken, sammanfattar vad Great Dixter handlar om. Jämfört med Sissinghurst är det en mer lekfull trädgård, visserligen med strama grundformer, men i formerna får det lov att finnas spontanitet och slump, vilket inte är Sissinghursts credo. Det var en uttalad ambition av den siste i ursprungsfamiljen, Christopher Lloyd, att trädgården skulle få leva sitt eget liv, inom ramarna som fanns.  Första bilden visar en del gamla huset, delar av det är från mitten av 1400-talet. Att stå framför huset ger en underlig och ovan känsla av liv, tid och död. En känsla av nu, då och sen. Man inser att man är en del av ett stort flöde av liv, att man är del av ett kretslopp, och det är som att tiden försvinner, man blir nästan yr av närheten till det som varit. Om man har fantasi som jag har, kanske man ska tillägga.

Så här kan en bänk se ut.

På vägen in till Great Dixter passerar man det som måste vara världens mysigaste handikapptoa:

Det här är en av de första byggnaderna man ser. När man går in i Great Dixter ser man sagohuset på första bilden ovan, med en uppvuxen äng framför sig. Går man direkt in till vänster genom en öppning i en häck (ja!) hittar man den Sänkta trädgården, Sunk Garden. Det är helt enkelt ett nedsänkt trädgårdsrum, med en damm i mitten, tydligt inramad av väggar från huset, murar och häckar. I rummet finns ytterligare rum eller rabatter med de mest fantastiska kombinationer av växter. Det ser ut som ett virrvarr och till viss del är det också det. Allt enligt Christpher Lloyds önskningar.

Den nedsänkta trädgården

Dammen i Sunk Garden

Fortsätter man ut från den sänkta trädgården in i en annan del av Great Dixter får man kanske syn på det här, ett helt rum med zinnia. Zinnia är ingen svår blomma att odla, den kräver bara värme och näring, men av någon anledning har inte jag odlat den alla år jag har odlat. Den är också rolig eftersom den är en sån där blomma som är denotationen av blomma (om jag minns min semiotik rätt) Den är vad Platon skulle kalla själva idén av Blomma. Den är mycket blomma helt enkelt. Därför blir effekten av en hel äng med zinnia vad jag tror prinsessan Diana skulle kalla ”daunting”. Man blir stum, varm, glad, avundsjuk, förbluffad. Man blir arg över att man själv inte haft fräckheten att odla upp hela odlingslotten med zinnia. Man rodnar nästan över att någon vågar. Förra året hade jag en helt underbar lång rad med zinnia på min odlingslott och det tyckte jag var coolt. Men att som på Great Dixter ha en hel odlingslott med enbart zinnia tillkommer fräckheten som bara en stjärna har.

En äng av zinnia. Det är faktiskt helt sjukt.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i engelska rabatter, Engelska trädgårdar, Great Dixter, odling, parker, trädgård. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Great Dixter – sjukt romantisk

  1. Jennysuburbannu skriver:

    Underbart Jonas! Jag får ont i hjärtat av min längtan att få vara där!

  2. arne skoglund skriver:

    aa, fikk saa lyst paa en saann eng!!! ogsaa nyter jeg , aa lese det du skriver, ditt spraak,og da mener jeg ikke svenska,men din evne til aa formidle. TAKK!!!,du blomjonas.

Kommentera

