Sissinghurst: Trädgårdarnas trädgård

En annan färg.

Regn på Sissinghurst.

Tänkte visa några bilder från en underbar trädgård i det stora trädgårdslandet i väster, just det, i Storbritannien. Och då såklart från trädgårdarnas trädgård, Sissinghurst i Kent. För er som inte är så bevandrade i trädgårdshistoria, men gillar tex musik skulle jag jämföra Sissinghurst med en livs levande Maria Callas, Birgit Nilsson eller en Pavarotti. Den är bara underbar, tror jag nöjer mig med att skriva det just nu. Tyvärr hade jag en ganska dålig kamera med mig, så bilderna är inte megabra, framför allt hade jag svårt att fokusera något särskilt intressant i bilden, fast jag försökte. Awfully sorry! Och jag klarar fortfarande inte av publiceringsverktyget här, så tyvärr: det ser lite hejsansvejsan ut. Till  exempel har jag ingen aning varför det blev ram på bilderna idag.

Vita trädgården på Sissinghurst.

Vita trädgården på Sissinghurst. Underbar,

Underbar, underbar dörr på Sissinghurst. Jag älskar dörrar!

Det finns många fantastiska dörrar och öppningar i världen, och jag såg en hel del i England.

Jag ska skriva lite om trädgården också, som skapades av författaren Vita Sackville-West och hennes man Harold Nicolson. Båda var gay och fru Sackville-West var författaren Virginia Woolfs tjej och också inspiration till romanen Orlando. Vita Sackville-West ville själv bli ihågkommen som författare, och det är möjligt att hon var fantastisk med pennan, men jag känner henne än så länge som en fantastisk trädgårdspersonlighet. Hon hade också en trädgårdsspalt i brittiska tidningen the Observer i massa massa år, där hon gav handfasta och kanske oväntade trädgårdstips. Men , nej, nu är det dags för bilder!

En annan del av den världsberömda vita trädgården

Trädgården från Elizabethtornet.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i engelska rabatter, Engelska trädgårdar, historiska parker, parker, Sissinghurst, trädgård. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Sissinghurst: Trädgårdarnas trädgård

  1. Jenny Rosén Wedin skriver:

    Absolutely stunning! Drömmer om att göra trädgårdsresa till England. . .

  2. Pelletsmaskinen skriver:

    Helt fantastisk trädgård. Oh så sugen jag blir på att åka dit! Och om jag gör det ska det vara perfekt sol. /P

  3. blomjonas skriver:

    Jag har massa tips om ni vill ha! 🙂 Det är superenkelt att resa där dock.

Kommentera

