Skillnad

Tänkte bara visa lite bilder som visar att det faktiskt växer i landen, fast man inte tror det. Kolla här! Här är en utvissnad ringblomma bland broccolibladen.

 

 

Och här är själva kållandet. Det har verkligen vuxit till sig!

 

 

 

Och för alla okunniga,  så här ser det ut när broccolin fortfarande är på plantan. Jag ska erkänna att jag inte hade en aning hur de växte innan jag började odla, men det känns helt självklart när man ser det.Det är alltså en knopp som på vilken blomma som helst nästan. Broccolin är alltså knoppen. Om man inte skär av den så blir det små ljusgula blommor, jättefula. En lottgranne frågade mig en gång vad det var för gula blommor hans broccoli…

Och så här hysterisk har min rad med ringblommor blivit, den som jag väntade och väntade och väntade på… Det är en massa olika sorter, och jag väntar fortfarande på att en rad längst bort ska börja blomma. Den består av ringblommor jag köpte  i Argentina i höstas! Ska bli spännande.

Här är en solros, inte så mycket att säga om den. Jag har satt en hel rad solrosor också, två blommor blommar.

Och här ett exempel på jordens betydelse för resultatet. Båda är svartkål, båda sattes samtidigt, båda sattes ut samtidgt, men som synes, den ena i kruka, de andra i jord. Mitt lilla experiment med kål i krula lyckades alltså inte.

Och så här ser mina indiska ärter ut just nu, lite klena, men de tar sig. De smakar faktiskt lite citron, och är godast små, tycker jag, men ska också vänta och smaka dem när de blivit fulla med ärter.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i odling, odlingslott. Bokmärk permalänken.

Kommentera

