Ogräs

Här ser man några små ringblomsplantor, men också flera små ogräsplantor. Vilka är vilka? Ja, det är inte alltid så lätt att se. Till exempel är den lite mörkare plantan i mitten väldigt lik ringblomman, men den försöker bara vara fiffig och smälta in. Men det går inte, jag avslöjade den, så den fick respass. Likaså de andra runt de ljusgröna ringblommorna.  Strandfräne kanske känns igen och så är det en minismörblomma som har lyckats slå rot. Det är galet hur snabbt ogräset växer. Man rensar och rensar och rensar och aldrig tar det slut. Det jobbigaste med att rensa ogräs, tycker jag, är att jag får så ont i ryggen. Men man vet att om man inte gör det så tar ogräset över rabatten och det ganska fort.  Så det är bara att slita vidare. Och jag har faktiskt några rabatter där jag har mindre ogräs än andra, där jag har kämpat i flera år, så trägen vinner, tro mig!

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

