80-talet i mina rabatter

Jag lovar, jag hade inte en tanke på att vara trendig. Det bara blev så att jag har en hel massa 80-tal i mina rabatter i år och 80-talet är ju poppis igen. Nu har jag ju ingen aning om vad som var ball i och fräckt i rabatterna då, men endel färger har jag koll på. Då gällde ju både pasteller och neon. Sedan var det väl lite destruktiva färger också som många gillade,  som lila och svart? Jag har ialla fall alla dom färgerna i mina

rabatter i år. Kolla in luktärten: neonrosa! Och kolla in den här fantastiska blåärten, Pisum sativum L. ´Blauwschokker´ heter den.  Det är en spritärt som blir lila, ja nästan svart som synes! Det är ju lite Terror på Elm Street och Freddy Krueger över den, eller hur? Ska bli intressant att känna hur den smakar. Om den smakar svart och ger en chock som namnet säger.

Och så här ser min indianrabatt ut nu. Inte vet jag om den är så mycket åttis, men jag det var iallafall inne med mockasiner någon gång då. Och sen blev det ju poppis att ha indiskinspirerade kläder, eller hur? (nej jag är ingen modebloggare) Jag ska ta en bättre bild, för det är en väldigt fascinerande rabatt, där allt frodas, fast jag inte gödslat förfärligt mycket. Kanske fungerar det alltså att ha kvävegivande ärter bland

kvävekrävande växter?  Jag har redan skördat massor med squash, eller zucchini som dom kallas när dom är något mindre, och man ska absolut ta sommarsquash när dom är små. I affären idag kostade zucchini 29:90 kilot, så jag har tjänat igen vad fröna kostade. Ska bara äta upp skörden också. Så kommer en bild på mina ringblommor som tagit sig rejält nu efter hot varvat med fjäsk. Dom ska och kommer bli ännu vackrare.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

