Ringblomman!

Jag har verkligen väntat hela veckan på att ringblomman skulle behaga slå ut, men det ville den inte, förrän idag. Jag vet inte vad det är för sort, den är självsådd från plantor jag köpte för några år sedan. Jag flyttade plantor som grott i vår  från min trädgård till lotten.

Nu väntar jag bara på dom andra ringblommorna att blomma, det gör de nog om någon vecka.  Den här veckan har jag gjort lite olika saker på mina lotter, rensat ogräs, bundit upp ärter och luktärt, och vattnat. Jag vill egentligen inte vattna, jag tycker att växterna ska klara sig själva, annars får det vara. Men jag är inte genomtaskig, så jag förbarmade mig. Jag vattnade till och med potatisen igår! Det är ju jag som tjänar på det så klart, det är ju inte så att växterna tjatar på mig heller. Just potatis kan spricka om det kommer mycket vatten plötsligt så jag tänkte jag skulle mota den ollen i grind. Vill visa en bild av min uruguayanska krasse också, den blommar nu! Jag tog som bekant frö från plantor som

växte längs vägkanten i den lilla semesterbyn La Pedrera (där jag då var ende gäst!) som ligger på atlantkusten och sen satte jag dom nu i maj nån gång. Två grodde och nu blommar båda i min indianska rabatt! Jag är så stolt! Ska ta fler bilder ikväll när ljuset är bättre, och då även på min kål som börjar bli stor! – Odla på, vänner! Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i odling, odlingslott. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ringblomman!

  1. Eivor skriver:

    Hej Jonas!
    Nu har jag hittat hit. Vad spännande med din krasse, såg jättefin ut. Lycka till

Kommentera

