Utrensat

Ägnade kvällen igår åt att rensa vidare på mina lotter. Jag fortsatte där jag var och rensade fram lök och luktärt. Tyvärr hade jag bara min mobil att fota med och den är gammal, men man kan ana hur fint det blev, trots lite suddiga bilder. Vid pinnarna är det alltså luktärt och vial, sedan olika sorters lök.

 

Vialen på bilden här till vänster, är en luktärt, eller om man säger att luktärten är en vial, de är lika i blommorna, men olika i bladen. Luktärten har blad som ärter, alltså lite rundade, medan vialens blad är mycket smalare. Vialen kan i vissa fall dessutom bli perenn, dvs den kommer tillbaks år efter år. Det kan bli riktigt besvärligt, det har jag själv erfarit. De bildar en superrotklup som går djupt och är svår att få bort. De jag har på mina lotter är inte fleråriga. Det skulle de nästan få eftersom de är så fina i färgen! Man kan inte äta ärterna på luktärt eller vial. Faktiskt så är alla delar på dem giftiga!

Jag vill visa min fina pensée också. Ja. egentligen tycker jag nog att den är lite ful, men jag har drivit upp den själv och nu är den så fet och fin som jag hade hoppats att den skulle vara i slutet på maj. Kanske ska börja så tidigare nästa år..?  Den är en riktig survivor dessutom, det är den enda av säkert 40-50 sticklingar som överlevde våren med mig. Några strök med när jag var bortrest i påsk, några när jag satte ut dem för att härdas av. Till slut var det bara tre kvar och den här stackarn var den ende som överlevde.

Vill visa en till växt, en primula. Jag köpte den på stormarknaden som min allra första vårblomma. Som vanligt slutade den blomma efter några veckor, men när det blev hyfsat varmt ute satte jag ut den, och sen flyttade jag den till (och två till) till mina lotter. Och nu blommar den! Jag gjorde samma förra året. Det här är bara ett bevis på att man inte ska slänga prydnadsväxter bara för att de slutar blomma, vilket jag hör företrädare för branschen säga ibland. Call me old fashioned, men växter är inte slit och släng! -Odla på! Jonas

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i lök, luktärt, odling, odlingslott, trädgård. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Utrensat

  1. Pelletsmaskinen skriver:

    Nä växter är inte slit och släng! De är levande och den som odlar har ansvaret. (Nu har jag som tur är slutat gråta när någon växt dör, det blev för jobbigt … 🙂 )
    Annars kanske det kan vara på sin plats här att sticka lite av en pinne i sidan på de proffsodlare som driver upp snabbväxande, snabblommande blommor för dagligvaruhandeln – som inte håller måttet. Numera tror ju folk att en azalea är en växt som lever i fyra veckor. /P

Kommentera

