Ny adress, samma blogg

Hej trädgårds- och odlarvänner. Jag har bestämt mig för att gå utanför svt och blogga om ”Jonas trädgård”. Anledningen är att det är lättare för mig, och jag kan kludda ner blogginlägg hemifrån. Jag tänkte börja med att visa en inspirerande bild av vad man kan göra med sin trista gräsmatta om man har en.  Jag såg den här på underbara Britzer Garten i Berlin, en av mina absoluta favoritparker, som jag har skrivit om förut. Från andra sidan, där lilla lastbilen står,  ser man ingenting av rundlarna, utan det var först när jag genade över som jag upptäckte dem. Det är ganska stora rundlar i granit tror jag. Jag har varit borta sammanlagt två veckor och under den tiden har det vuxit rejält på mina odlingslotter. Otroliga mängder ogräs, men även det som ska växa har vuxit.

Jag stöttade upp mina luktärt innan jag for iväg för en vecka sedan, men de behöver gödslas, för de växer dåligt på höjden. De är kraftiga och fina, men bara 20-30 cm höga. Ska rensa vidare i eftermiddag och sedan gödsla med något lämpligt, t ex hönsgödselvatten.  Så här ser det ut på lotten nu i allafall. Inte bästa bilden precis, men luktärten är precis till höger om gången, vid pinnarna,  sedan ser man rödlök, purjolök och gul lök.

Om blomjonas

Jag är en odlare i norr, zon 5. Programledare och reporter på SVT:s Västerbottensnytt. Odlar regelbundet sedan 5 år på två odlingslotter och har en minimal trädgård på kanske 70 kvadrat. Jag skriver om odling i norr och om trädgårdar jag besöker. Jag tar bilder med min systemkamera Nikon R3000. Kommentera och tipsa gärna! /Jonas
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

